1. Βλ. Ευάγριος, Εκκλησιαστική Ιστορία, Migne, J.P. (επιμ.), Evagrius, Historia ecclesiastica (Patrologia Graeca 86B, 1865), βιβλίο VI, 8. 2. Grabar, A., Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien antique 1: Architecture (Paris 1946), σελ. 220-221. Επίσης το Οκτάγωνο της Αντιόχειας μπορεί να θεωρηθεί ο πρόγονος μιας ομάδας εκκλησιών παρόμοιων σε σχήμα, λειτουργικότητα και θέση με αυτές που χτίστηκαν από τον Ιουστινιανό, αλλά και μεταγενέστερων, αρχίζοντας από την εκκλησία των Αγίων Σεργίου και Βάκχου και την Αγία Σοφία και καταλήγοντας στο παρεκκλήσιο του Καρλομάγνου στο Ακυίσγρανο: Ήταν όλες οκταγωνικές και αποτελούνταν από έναν κεντρικό χώρο, έναν περιμετρικό διάδρομο και ένα υπερώο, ενώ ταυτόχρονα γειτόνευαν με το ανάκτορο του κυβερνήτη, βλ. Krautheimer, R., Παλαιοχριστιανική και βυζαντινή αρχιτεκτονική (Αθήνα 1991), σελ. 98, καθώς και εικ. 118, 180 - κατόψεις άλλων παραπλήσιων οκταγωνικών μνημείων. 3. Ο Lassus περιγράφει αναλυτικά το ψηφιδωτό. Συγκεκριμένα για τη χωροθέτηση του Οκταγώνου βλ. Lassus, J., “La mosaïque de Yakto”, Antioch on-the-Orontes I: The excavations of 1932 (Princeton N.J. 1934), σελ. 145-146. 4. Deichmann, F.W., “Das Oktagon von Antiocheia: Heroon-Martyrion, Palastkirche oder Kathedrale?”, Byzantinische Zeitschrift 65:1 (1972), σελ. 46-48. 5. Ιωάννης Μαλάλας, Χρονογραφία, Dindorf, L. (επιμ.), Ioannis Malalae chronographia (Corpus scriptorum historiae Byzantinae, Bonn 1831), βιβλίο ΧΙΙΙ, 3, σελ. 318. 6. Τα ιερά των συριακών βασιλικών γενικώς έχουν ανατολικό προσανατολισμό, βλ. Lassus, J., Sanctuaires chrétiens de Syrie, la forme et l’usage liturgique des édifices du culte chrétien, en Syrie du IIIe siècle à la conquête musulmane (Paris 1947), σελ. 96-97. 7. Βλ. Ευσέβιος Καισαρείας, Εις τον βίον του μακαρίου βασιλέως Κωνσταντίνου, Dindorf, G. (επιμ.), Eusebii Caesariensis, De Vita Constantini, Libri IV (Lipsiae 1871), σελ. 206-208. 8. Ιωάννης Μαλάλας, Χρονογραφία, Dindorf, L. (επιμ.), Ioannis Malalae chronographia (Corpus scriptorum historiae Byzantinae, Bonn 1831), σελ. 419, 21. 9. Ευάγριος, Εκκλησιαστική Ιστορία, Migne, J.P. (επιμ.), Evagrius, Historia ecclesiastica (Patrologia Graeca 86B, 1865), βιβλίο VI, 8. 10. Βλ. Downey, G., A History of Antioch in Syria. From Seleucus to the Arab conquest (Princeton – New Jersey 1961), σελ. 345-436. 11. Ιωάννης Μαλάλας, Χρονογραφία, Dindorf, L. (επιμ.), Ioannis Malalae chronographia (Corpus scriptorum historiae Byzantinae, Bonn 1831), σελ. 318, 4. 12. Grabar, A., Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien antique 1: Architecture (Paris 1946), σελ. 222-227. 13. Βλ. Deichmann, F.W., “Das Oktagon von Antiocheia: Heroon-Martyrion, Palastkirche oder Kathedrale?”, Byzantinische Zeitschrift 65:1 (1972), σελ. 48-50. 14. Downey, G., A History of Antioch in Syria. From Seleucus to the Arab conquest (Princeton – New Jersey 1961), σελ. 336. 15. Grabar, A., Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien antique 1: Architecture (Paris 1946), σελ. 217. 16. Krautheimer, R., Παλαιοχριστιανική και βυζαντινή αρχιτεκτονική (Αθήνα 1991), σελ. 98, σελ. 570, σημ. 22. 17. Grabar, A., Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien antique 1: Architecture (Paris 1946), σελ. 219-222. 18. Duval, N., “Palais et cité dans la pars Orientis”, Corso di Cultura sull’Arte Ravennate e Bizantina XXVI (Ravenna 6/18 Maggio 1979), σελ. 42-44. 19. Ιωάννης Μαλάλας, Χρονογραφία, Dindorf, L. (επιμ.), Ioannis Malalae chronographia (Corpus scriptorum historiae Byzantinae, Bonn 1831), σελ. 318, 325, 419 κ.ε. 20. Έχουν γίνει αναχωματώσεις και αλλαγή της ροής του ποταμού Ορόντη. |