Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Ναυμαχία της Λάδης, 201 π.Χ.

Συγγραφή : Ζάχος Γεώργιος (27/5/2001)

Για παραπομπή: Ζάχος Γεώργιος, «Ναυμαχία της Λάδης, 201 π.Χ.», 2001,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=5481>

Ναυμαχία της Λάδης, 201 π.Χ. (28/5/2009 v.1) Naval Battle of Lade, 201 BC - προς ανάθεση 

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 

άφρακτα, τα
Πλοία χωρίς καταστρώματα όπου μπορούσαν να σταθούν οπλίτες. Τέτοια πλοία ήταν συνήθως οι τριήρεις.

δόλων, ο
Μικρό κατάρτι με εφεδρικό ιστίο, το οποίο έμενε στο πλοίο –αντίθετα με τα άλλα, που τα άφηναν πριν από τη ναυμαχία στο προσωρινό στρατόπεδο– προκειμένου να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση ταχύτατης φυγής, λ.χ. εάν είχε εμβολιστεί και έμπαζε νερά. Η φράση «σήκωσε το δόλωνα» ήταν μάλλον ναυτικός όρος και σήμαινε την αποχώρηση του πλοίου από το πεδίο της μάχης.

κατάφρακτα, τα
Μεγάλα πολεμικά πλοία με καταστρώματα όπου μπορούσαν να σταθούν οπλίτες και τοξότες. Ήταν δεκήρεις, εννήρεις, οκτήρεις, επτήρεις, εξήρεις, συνήθως όμως ήταν πεντήρεις και τετρήρεις (4 άνδρες σε κάθε κουπί).

λέμβος, η
Μικρό ταχύτατο πολεμικό πλοίο με μυτερή πλώρη.

πεντήρεις, οι
Μεγάλα πολεμικά πλοία με 5 άνδρες σε κάθε κουπί.

πρίστεις, οι
Μακρόστενα μικρά πολεμικά πλοία. Οφείλουν το όνομά τους μάλλον στην ομοιότητά τους με το σχήμα του ομώνυμου ψαριού.

τριημιολία, η
Ισχυρό και ταυτόχρονα ταχύτατο πολεμικό πλοίο, ένας συνδυασμός ημιολίας και τριήρους. Ο σχεδιασμός του παρείχε τη δυνατότητα της απομάκρυνσης τμήματος της πάνω σειράς των κουπιών και των καθισμάτων των κωπηλατών, ώστε να πέφτει το κατάρτι με τα ιστία. Αυτό είχε αποτέλεσμα τα ιστία να παραμένουν ανοιχτά σχεδόν μέχρι την εμπλοκή, κάνοντας το πλοίο ταχύτατο, αντίθετα με τα άλλα πλοία, τα οποία έπρεπε να κατεβάσουν και να αφαιρέσουν κατάρτια και ιστία πριν από τη ναυμαχία και να χρησιμοποιήσουν μόνο τα κουπιά για την επίθεση, χάνοντας μεγάλο μέρος της ταχύτητάς τους. Εμφανίζεται στην αρχαία γραμματεία ως ροδιακός τύπος, λίγο πριν από το 300 π.Χ. Σύντομα υιοθετήθηκε από την Αθήνα και την πτολεμαϊκή Αίγυπτο.

 
 
 
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>