Αγκύρας Μητρόπολις (Οθωμανική Περίοδος) |
|
|
Η Άγκυρα ήταν μια από τις πόλεις στις οποίες διαδόθηκε ο χριστιανισμός ήδη από την αποστολική εποχή. Αν και η παρουσία μητροπολίτη στην περιοχή μετά από τη μουσουλμανική κατάκτηση δεν ήταν πάντοτε δεδομένη, δημιουργώντας προβλήματα κατά καιρούς, ήδη από το 15ο αιώνα η πόληαποτελούσε, με διαλείμματα, έδρα μητρόπολης. Ενώ η παρουσία ορθοδόξων στους πρώτους οθωμανικούς αιώνες είναι περιορισμένη, ενισχύεται από το 18ο αιώνα και ύστερα χάρη σε μεταναστευτικά ρεύματα από την Καππαδοκία. |
περισσότερα... |
|
|
Αδάνων και Ταρσού Μητρόπολις |
|
|
Η μητρόπολη Αδάνων και Ταρσού, τα όρια της δικαιοδοσίας της οποίας σχεδόν ταυτίζονταν με εκείνα του βιλαετιού των Αδάνων, υπαγόταν στο Πατριαρχείο Αντιοχείας. |
περισσότερα... |
|
|
Αμασείας Μητρόπολις (Οθωμανική Περίοδος) |
|
|
Ιστορία της μητρoπόλεως Αμασείας από το 15ο αιώνα ως την ανταλλαγή των πληθυσμών. Μέσα από την ιστορία της μητρόπολης δίνονται στοιχεία για την οικονομική, πληθυσμιακή και πνευματική ζωή της περιοχής. |
περισσότερα... |
|
|
|
Το ιστορικό προηγούμενο της εκκλησιαστικής διοικήσεως Ανέων ήταν η ομώνυμη επισκοπή της Βυζαντινής εποχής, η οποία είχε καταστεί ανενεργή μετά την τουρκική επέκταση στη δυτική Μικρά Ασία. Αναβίωσε το 19ο αιώνα, με την ίδρυση το 1802 της επισκοπής Κρήνης και Ανέων. Το τμήμα Ανέων αποτέλεσε αργότερα ξεχωριστή επισκοπική αρχή, υπαγόμενη στη μητρόπολη Εφέσου. Η επισκοπή αργότερα διαιρέθηκε και πρώτα το τμήμα του Τσεσμέ υψώθηκε το 1903 στη μητρόπολη Κρήνης. |
περισσότερα... |
|
|
Δαρδανελίων και Λαμψάκου Μητρόπολις |
|
|
Κατά το μεγαλύτερο διάστημα της Οθωμανικής περιόδου, οι περιοχές των Δαρδανελίων και της Ελλησποντιακής Μυσίας υπάγονταν εκκλησιαστικά στη μητρόπολη Κυζίκου ως τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν ιδρύθηκε η μητρόπολη Δαρδανελίων και Λαμψάκου, η οποία περιλάμβανε 23 χριστιανικές κοινότητες με έδρα τη Λάμψακο. |
περισσότερα... |
|
|
Εφέσου Μητρόπολις (Οθωμανική Περίοδος) |
|
|
Η ιδιαίτερα υψηλού κύρους κατά τη Βυζαντινή περίοδο μητρόπολη Εφέσου επιβίωσε καθ’ όλη τη διάρκεια της Οθωμανικής περιόδου, με το χώρο αρμοδιότητάς της να εκτείνεται σχεδόν στο σύνολο των δυτικών παραλίων. Η ίδρυση νέων μητροπόλεων στο δυτικό μικρασιατικό χώρο, πρώην αρμοδιότητας Εφέσου, εντοπίζεται μόλις στα τελευταία χρόνια της Οθωμανικής περιόδου, ως αποτέλεσμα δημογραφικών και πολιτικών εξελίξεων της εποχής. Η έδρα της μητρόπολης Εφέσου είχε, ήδη από το 17ο αιώνα, μεταφερθεί στη Μαγνησία. |
περισσότερα... |
|
|
Ηλιουπόλεως και Θυατείρων Μητρόπολις |
|
|
Η μητρόπολη Ηλιουπόλεως και Θυατείρων αποτελεί μία εκκλησιαστική αρχή των νεότερων χρόνων, της οποίας η χρονολογία ίδρυσης τοποθετείται στις αρχές του 18ου αιώνα. Ο χώρος πνευματικής δικαιοδοσίας του μητροπολίτη Ηλιουπόλεως περιλάμβανε εκτεταμένα τμήματα της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας και η έδρα του βρισκόταν στο Αϊδίνι. |
περισσότερα... |
|
|
Θεοδοσιουπόλεως Μητρόπολις |
|
|
|
|
|
|
Ικονίου Μητρόπολις (Οθωμανική περίοδος) |
|
|
Ενδείξεις για την ύπαρξη της μητρόπολης Ικονίου υπάρχουν από το 15ο αιώνα, ωστόσο η συνεχής και ενεργή λειτουργία της ανάγεται από το 17ο αιώνα. Έδρα της μητρόπολης ήταν η ομώνυμη πόλη μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα, όταν μεταφέρθηκε στη Νίγδη. |
περισσότερα... |
|
|
Καισαρείας Μητρόπολις (Οθωμανική Περίοδος) |
|
|
Η μητρόπολη Καισαρείας είχε καθιερωθεί από την παλαιοχριστιανική εποχή ως πρωτόθρονος, πρώτη δηλαδή στην ιεραρχία αλλά και σε κύρος ανάμεσα στις μητροπόλεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. H μητρόπολη έπεσε σε παρακμή το 14ο αιώνα και έπαυσε να λειτουργεί το 15ο και 16ο αιώνα. Ωστόσο, σταδιακά γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να γίνει μία από τις πιο σημαντικές μητροπόλεις της Μικράς Ασίας. |
περισσότερα... |
|
|