1. Στην τουρκική εκδοχή του απαντά ως Ayazmend. Η ετυμολογία ωστόσο του τοπωνυμίου δεν είναι γνωστή. Ίσως η ονομασία του σχετίζεται με τη λέξη αγίασμα. Ο Tomaschek, W., Ζur historischen Geographie von Kleinasien im Mittelalter (Wien 1891), σελ. 24, το ονομάζει Lasmati, πιθανόν όμως πρόκειται για λάθος. Βαλσαμάκης, Π. κ.ά., Ιστορία των Κυδωνιών (Αθήνα 1982) (δεύτερη επαυξημένη έκδοση της Ιστορίας των Κυδωνιών του Σακκάρη, Γ., Αθήναι 1920), σελ. 253. 2. Βαλσαμάκης, Π. κ.ά., Ιστορία των Κυδωνιών (Αθήνα 1982) (δεύτερη επαυξημένη έκδοση της Ιστορίας των Κυδωνιών του Σακκάρη, Γ., Αθήναι 1920), σελ. 253. 3. Emecen, F., XVI. Asırda Manisa Kazası (Ankara 1989), σελ. 140, 257. 4. Yurt Ansiklopedisi 2 (1982), σελ. 1126, βλ. λ. “Balıkesir”. 5. Λέγεται και πως «...οι Τούρκοι αυτού φανατικότατοι και πολεμοχαρείς...» συμμετείχαν και στην πυρπόληση των Κυδωνιών το 1821. Χονδρονίκης, Γ.Κ., Η Επαρχία της Περγάμου: Περιγραφομένη από ιστορικής, αρχαιολογικής, τοπογραφικής, κοινοτικής, εκπαιδευτικής, κοινωνικής, γεωργικής και εμπορικής απόψεως (Μυτιλήνη 1915), σελ. 77. 6. «Στατιστικός Πίναξ της Επαρχίας Εφέσου (έδρα Κυδωνιών)», Ξενοφάνης 2 (Αθήνα 1905), σελ. 474-475. Τα ίδια νούμερα παραθέτει και η Αναγνωστοπούλου, Σ., Μικρά Ασία, 19ος αι.-1919. Οι ελληνορθόδοξες κοινότητες. Από το μιλλέτ των Ρωμιών στο ελληνικό έθνος (Αθήνα 1997), πίνακες. 7. Βαλσαμάκης, Π. κ.ά., Ιστορία των Κυδωνιών (Αθήνα 1982) (δεύτερη επαυξημένη έκδοση της Ιστορίας των Κυδωνιών του Σακκάρη, Γ., Αθήναι 1920), σελ. 255. Βέβαια πρόσφυγες πληροφορητές ανεβάζουν τον πληθυσμό του χωριού σε 5.000 λέγοντας πως «διπλοί αριθμητικά ήταν οι χριστιανοί». Βλ. Αρχείο Προφορικής Παράδοσης Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, φάκ. Α 10 (Αγιασμάτι). 8. Βλ. Παράθεμα «Μετατοπίσεις πληθυσμού». 9. Χονδρονίκης, Γ.Κ., Η Επαρχία της Περγάμου: Περιγραφομένη από ιστορικής, αρχαιολογικής, τοπογραφικής, κοινοτικής, εκπαιδευτικής, κοινωνικής, γεωργικής και εμπορικής απόψεως (Μυτιλήνη 1915), σελ. 77. 10. Βλ. Παράθεμα «Αυτοδιοίκηση του οικισμού». 11. Αναγνωστοπούλου, Σ., Μικρά Ασία, 19ος αι.-1919. Οι ελληνορθόδοξες κοινότητες. Από το μιλλέτ των Ρωμιών στο ελληνικό έθνος (Αθήνα 1997), πίνακες· Χονδρονίκης, Γ.Κ., Η Επαρχία της Περγάμου: Περιγραφομένη από ιστορικής, αρχαιολογικής, τοπογραφικής, κοινοτικής, εκπαιδευτικής, κοινωνικής, γεωργικής και εμπορικής απόψεως (Μυτιλήνη 1915), σελ. 63, και Βαλσαμάκης, Π. κ.ά., Ιστορία των Κυδωνιών (Αθήνα 1982) (δεύτερη επαυξημένη έκδοση της Ιστορίας των Κυδωνιών του Σακκάρη, Γ., Αθήναι 1920), σελ. 253. Οι πληροφορητές όμως του Αρχείου Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών αναφέρουν πως το Αγιασμάτι ήταν έδρα μουδουρλουκίου και το εντάσσουν στο καϊμακαμλίκι Αϊβαλιού, στο μουτεσαριφλίκι Μπαλούκεσερ και στο βιλαέτι Προύσας. Βλ. Αρχείο Προφορικής Παράδοσης Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, φάκ. Α 10 (Αγιασμάτι). Οι υπόλοιπες ωστόσο πηγές μιλούν για διοικητική υπαγωγή στο καϊμακαμλίκι Περγάμου και στο μουτεσαριφλίκι Σμύρνης. 12. «Στατιστικός Πίναξ της Επαρχίας Εφέσου (έδρα Κυδωνιών)», Ξενοφάνης 2 (Αθήνα 1905), σελ. 474-475. 13. Χονδρονίκης, Γ.Κ., Η Επαρχία της Περγάμου: Περιγραφομένη από ιστορικής, αρχαιολογικής, τοπογραφικής, κοινοτικής, εκπαιδευτικής, κοινωνικής, γεωργικής και εμπορικής απόψεως (Μυτιλήνη 1915), σελ. 77. 14. Βαλσαμάκης, Π. κ.ά., Ιστορία των Κυδωνιών (Αθήνα 1982) (δεύτερη επαυξημένη έκδοση της Ιστορίας των Κυδωνιών του Σακκάρη, Γ., Αθήναι 1920), σελ. 253. |