1. Habicht, C., Gottmenschentum und griechische Städte2 (Zetemata. Monographien zur klassischen Alterumswissenschaft, Heft 14, München 1970)· Gauthier, P., Les cités grecques et leurs bienfaiteurs (Supplément BCH 12, Athènes – Paris 1985)· Quaß, F., Die Honoratiorenschicht in den Städten des griechischen Ostens (Stuttgart 1993)· Sartre, M., L’Orient romain. Provinces et sociétés provinciales en Méditerranée orientale d’Auguste aux Sévères; 31 av. J.-C.-235 apr. J.-C. (Paris 1991), σελ. 105-106. 2. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 1-22, 53-77. Σημαντικότερες πηγές για τη μελέτη της αποτελούν τα εκατοντάδες επιγραφικά κείμενα που αναφέρουν τις δραστηριότητες της τοπικής αριστοκρατίας, η οποία υπήρξε ο κατεξοχήν φορέας της αυτοκρατορικής λατρείας, τη διοργάνωση εορτών και αγώνων, την τέλεση θυσιών κτλ. Σημαντικές είναι επίσης οι αρχαιολογικές μαρτυρίες για την ύπαρξη ναών και αγαλμάτων, η μορφή των οποίων συμπληρώνεται και από τις αναπαραστάσεις τους σε νομίσματα. Tέλος, πολύτιμη θεωρείται η λογοτεχνική πρωτοχριστιανική παράδοση. 3. Δίων K. 50.20.6-9. 4. Tο ψήφισμα των πόλεων του Κοινού της Aσίας (9 π.X.), με το οποίο τροποποιούνταν το τοπικό ημερολόγιο ώστε να ξεκινά με την ημέρα γέννησης του Aυγούστου, έγινε έπειτα από πρόταση του ανθυπάτου Παύλου Φαβίου Mαξίμου, SEG IV, 490. Laffi, U., “Le iscrizioni relative all’introduzione nel 9 a.C. del nuovo calendario della provincia d’Asia”, SCO 16 (1967), σελ. 5-98. 5. Sartre, M., L’Orient romain. Provinces et sociétés provinciales en Méditerranée orientale d’Auguste aux Sévères; 31 av. J.-C.-235 apr. J.-C. (Paris 1991), σελ. 106-109. 6. Deininger, J., Die Provinziallandtage der römischen Kaiserzeit von Augustus bis zum Ende des dritten Jahrhunderts n. Chr. (Vestigia 6, München 1965), σελ. 53-55· Millar, F., The Emperor in the Roman World, 31 BC-AD 337 (London 1977), σελ. 363-463· Sartre, M., L’Orient romain. Provinces et sociétés provinciales en Méditerranée orientale d’Auguste aux Sévères; 31 av. J.-C.-235 apr. J.-C. (Paris 1991), σελ. 109-116. 7. Deininger, J., Die Provinziallandtage der romischen Kaiserzeit von Augustus bis zum Ende des dritten Jahrhunderts n.Chr. (Vestigia 6, Munchen 1965), σελ. 37-50. 8. Bλ. Robert, L., “Le culte de Caligula à Milet et la province d’Asie”, Hellenica VII (1949), σελ. 206-238 και για άλλα ιερατικά αξιώματα της αυτοκρατορικής λατρείας· Campanile, M.D., I sacerdoti del koinon d’Asia (I sec. a.C.-III sec. d.C.). Contributo allo studio della romanizzazione delle élites provinciali nell’Oriente greco (Studi Ellenistici 7, Pisa 1994), σελ. 18-27. 9. Για τις διαφορετικές απόψεις βλ. Rossner, M., “Asiarchen und Archiereis Asias”, Studii Clasice 16 (1974), σελ. 101-142· Kearsley, R.A., “Asiarchs, Archiereis, and the Archieriai of Asia”, GRBS 27 (1986), σελ. 183-192. Πλήρη κατάλογο παραθέτει ο Friesen, St.J., Twice Neokoros. Ephesus, Asia and the Cult of the Flavian Imperial Family (Leiden – New York – Köln 1993), σελ. 169-208, και μια προσωπογραφική μελέτη η Campanile, M.D., I sacerdoti del koinon d’Asia (I sec. a.C.-III sec. d.C.). Contributo allo studio della romanizzazione delle élites provinciali nell’Oriente greco (Studi Ellenistici 7, Pisa 1994). 10. Campanile, M.D., I sacerdoti del koinon d’Asia (I sec. a.C.-III sec. d.C.). Contributo allo studio della romanizzazione delle élites provinciali nell’Oriente greco (Studi Ellenistici 7, Pisa 1994), σελ. 159-175. 11. Για έναν κατάλογο βλ. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 249-274. 12. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 136-146. 13. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 146-156. 14. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 156-162. 15. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 140-146. 16. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 101-131. 17. Friesen, S.J., Twice Neokoros. Ephesus, Asia and the Cult of the Flavian Imperial Family (Leiden – New York – Köln 1993), σελ. 98. 18. Zanker, P., Augustus und die Macht der Bilder2 (München 1990). 19. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 170-206. 20. Εναγισμός: Τελετή καθαρμού. Ολοκαύτωμα: Θυσία με πλήρη αποτέφρωση του ζώου.
21. Price, S.R.F., "Between Man and God: sacrifice in the Roman imperial cult", JRS 70 (1980), σελ. 28-43· Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1998), σελ. 207-233. Πρβλ. Friesen, St.J., Twice Neokoros. Ephesus, Asia and the Cult of the Flavian Imperial Family (Leiden – New York – Köln 1993), σελ. 149-150, σύμφωνα με τον οποίο οι δύο μορφές θυσίας δεν είναι ασυμβίβαστες μεταξύ τους, δεν υποδηλώνουν κάποια διαφορά μεταξύ του θείου και του ανθρώπινου, αλλά αποτελούν δύο αλληλοσυμπληρούμενα στοιχεία του ίδιου τελετουργικού συστήματος. |