1. O Iωάννης στάλθηκε στο Λουδοβίκο Θ΄ μαζί με τον Κωνσταντίνο Μελιτηνιώτη, αρχιδιάκονο του βασιλικού κλήρου. Σκοπός της πρεσβείας ήταν να πείσει το Λουδοβίκο να συγκρατήσει τις επεκτατικές βλέψεις του αδελφού του Καρόλου του Ανζού απέναντι στην αυτοκρατορία. Bλ. Γιαννακόπουλος, Κ., Ο αυτοκράτωρ Μιχαήλ Παλαιολόγος και η Δύσις, 1258-1282: Μελέτη επί των Βυζαντινο-λατινικών σχέσεων (Αθήναι 1969), σελ. 172. 2. Βλ. Gill, J., “John Bekkus, Patriarch of Constantinople (1275-1282)”, Βυζαντινά 7 (1975), σελ. 254. 3. Οι Λατίνοι πατέρες υποστήριζαν ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται από τον Πατέρα και από τον Υιό, ενώ οι Βυζαντινοί ότι εκπορεύεται από τον Πατέρα και μέσω του Υιού. Βλ. Gill, J., “John Bekkus, Patriarch of Constantinople (1275-1282)”, Βυζαντινά 7 (1975), σελ. 255. 4. Ο αυτοκράτορας, προκειμένου να αποφεύγει τον Πατριάρχη, όρισε ως ημέρα προσέλευσης για τις υποθέσεις του την Τρίτη, ενώ έβαλε ένα γραμματικό να ασχολείται με την επίλυση των υποθέσεών του. Βλ., Gill, J., “John Bekkus, Patriarch of Constantinople (1275-1282)”, Βυζαντινά 7 (1975), σελ. 254. 5. Ο Nicol, D.M., The last centuries of Byzantium (London 1972, Cambridge 1993, επανεκτύπωση 1994), σελ. 54-56, 61, 64, 79, 95-96, 98, υποστηρίζει ότι στις 26 Δεκεμβρίου 1282 ο Ιωάννης Βέκκος συνελήφθη και οδηγήθηκε στη μονή Παναχράντου. 6. Μαζί με τον Ιωάννη Βέκκο φυλακίστηκαν και οι Κωνσταντίνος Μελιτηνιώτης και Γεώργιος Μετοχίτης. Βλ. Talbot, A.-M., “John XI Bekkos”, στο Kazhdan, A. (επιμ.), Τhe Oxford Dictionary of Byzantium 2 (New York – Oxford 1991), σελ. 1055. 7. Αναλυτικό κατάλογο των έργων βλ. Ξεξάκης Ν.Γ., Ιωάννης Βέκκος και αι θεολογικαί αντιλήψεις αυτού, Αθήνα 1981, σελ. 53-58. |