1. Δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία σχετικά με το τέλος της ζωής του Ιωάννη Εφέσου, ενώ ως πιθανές χρονολογίες γέννησης έχουν προταθεί το 506 και το 507. Οι ερευνητές σχετίζουν τη χρονολόγηση του θανάτου του με τα τελευταία γεγονότα που αναφέρονται στο έργο του Εκκλησιαστική Ιστορία (βλ. Allen, P., "A New Date for the Last Events in John of Ephesus' Historia Ecclesiastica", στο Orientalia Lovaniensia Periodica 10 (1979), σελ. 251-254). Σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες, ο Ιωάννης Εφέσου έζησε την περίοδο 505-585. Για την αναθεωρημένη χρονολόγηση πρβ. Brakmann, H. – Harvey, S.A., "Johannes v. Ephesus", στο Reallexikon für Antike und Christentum 18 (1998), σελ. 553. 2. Ο Ιάκωβος Βαρδαίος, γεννηθείς στην Tella Oshroene περί το 500, υπήρξε επίσκοπος Εδέσσης (542/3). Οργάνωσε τη Μονοφυσιτική Εκκλησία, η οποία ονομάστηκε στη συνέχεια από το όνομά του – Ιακωβιτική. Η προσωνυμία του Βαρδαίος στα συριακά σημαίνει «άνθρωπος ντυμένος με κουρελιασμένα ρούχα» (Burde’ana) και σχετίζεται με τις μεταμφιέσεις και τις μετακινήσεις του μονοφυσίτη επισκόπου λόγω των συνεχών διωγμών επί Ιουστινιανού Α' και Ιουστίνου Β'. Έχαιρε υποστήριξης και συμπαράστασης από τον Άραβα χαλίφη Harith ibn-Jabala (Αρέθας) και από την αυγούστα Θεοδώρα. Ο Ιάκωβος ανέπτυξε μεγάλη αποστολική και προσηλυτιστική δραστηριότητα στην ενδοχώρα και στα παράλια της Μ. Ασίας διορίζοντας μονοφυσίτες επισκόπους σε πολλές πόλεις, όπως τη Χίο, την Έφεσο και την Αντιόχεια. Πέθανε στις 30 Ιουλίου 578. 3. Οι προσωνυμίες αυτές αναφέρονται στα συριακά στο έργο του Ιωάννη Εκκλησιαστική Ιστορία, 3,2,4 [CSCO 16/Syr. 55, 41]. 4. Σήμερα είναι γνωστό με το λατινικό τίτλο Commentarii de Beatis Orientalibus ή με την αγγλική μετάφραση Lives of Eastern Saints, πρβ. τις σχετικές εκδόσεις. 5. Η κυριότερη μελέτη σχετικά με το ιστοριογραφικό έργο του Ιωάννη Εφέσου είναι του Ρώσου ιστορικού Djakonov, A., Ioann Efeskij i ego cerkovnoistoričeskie trudy (S. Petersburg 1908). 6. Ευρέως αποδεκτή στους ιστορικούς και τους μελετητές της περιόδου είναι η γερμανική μετάφραση της Εκκλησιαστικής Ιστορίας που εκδόθηκε από τον Schönfelder, J.M., Die Kirchengeschichte des Johannes von Ephesos aus dem Syrischen übers. Mit einer Abhandlung über die Tritheiten (München 1862), καθώς επίσης η αγγλική μετάφραση του τρίτου μέρους, πρβ. Payne Smith, R., The Third Part of the Ecclesiastical History of John Bishop of Ephesus (Oxford 1860). 7. Τα αποσπάσματα που σώζονται και αποδίδονται στον Ιωάννη έχουν συγκεντρωθεί στο βιβλίο Land, J.P.N., Anecdota Syriaca ΙΙ (Leiden 1868), σελ. 289-330, 385-92. Πρβλ. Harvey, S.Α., "Physicians and Ascetics in John of Ephesus. An expedient alliance", στο Dumbarton Oaks Papers 38 (1984), σελ. 87, υποσ. 3. 8. Χαρακτηριστικά, ο Ιωάννης της Εφέσου, αναφερόμενος στην περίοδο του Ιουστίνου Β', κάνει λόγο για επικείμενο τέλος του κόσμου, πρβ. Joh. Ephes., Hist. eccl., 1, 3. 9. Πρβ. το σχετικό άρθρο για την αξιοποίηση των πληροφοριών αυτών στο Djakonov, A., Vestnik Drevnej Istorii 1 (1946), σελ. 20-34. 10. Πρβ. Brakmann, H. – Harvey, S.A., "Johannes v. Ephesus", στο Reallexikon für Antike und Christentum 18 (1998), σελ. 556, όπου αναθεωρούνται μερικές απόψεις σχετικά με την πατρότητα των κειμένων. |