1. Γεδεών, Μ., Ματθαίος ο Κυζίκου (Αθήνα 1935). 2. Γεδεών, Μ., «Κοσμά Μητροπολίτου Βιζύης. Επτά επιστολαί λόγου άξιαι», Θρακικά 1 (1928), σελ. 264, 271-272. 3. Γεδεών, Μ., Ματθαίος ο Κυζίκου (Αθήνα 1935). Πιθανότατα ο Μ. Γεδεών να εννοεί με την αναφορά αυτή τη νέα μέθοδο που εισήγαγε την περίοδο αυτή ο αρχιμανδρίτης Χρύσανθος, μετέπειτα μητροπολίτης Σμύρνης (1833-34) και κατόπιν Προύσης (1834-46). Βλ. Σολομωνίδης, Χ.Σ., Η εκκλησία της Σμύρνης (Αθήνα 1960), σελ. 204-5. 4. Γεδεών, Μ., Μνημεία Πατριαρχικής Ιστορίας (Αθήνα 1922). Το έργο αυτό στην πραγματικότητα αποτελεί πόνημα του γνωστού νεοφαναριώτη Χατζή Γεωργίου Κωνσταντινίδη, το οποίο δημοσίευσε ο Μανουήλ Γεδεών. 5. Ίσως να πρόκειται για το έργο Αναγραφή της Κυζίκου, ανώνυμου Κυζικηνού συγγραφέως του 1825. Είναι πολύ πιθανό ο συγγραφέας αυτού του πονήματος να είναι ο Ματθαίος. Το έργο αυτό χρησιμοποιήθηκε εκτενώς σε διάφορα συγγράμματα του Κωνσταντίνου και του Ιπποκράτη Μακρή (πατέρα και γιου) που αφορούν την περιοχή της χερσονήσου Κυζίκου· βλ. Μακρής, Κ., «Κυζικηνή Χερσόνησος», Μικρασιατικά Χρονικά 6 (1955), σελ. 149-188· Μακρής, Κ., «Λαογραφικά Αρτάκης», Μικρασιατικά Χρονικά 7 (1957), σελ. 201-272· Μακρής, Κ., «Τα χωριά και τα μοναστήρια της Κυζικηνής Χερσονήσου», Μικρασιατικά Χρονικά 8 (1959), σελ. 129-172· Μακρής, Ιπ., «Οι κάτοικοι της Κυζικηνής Χερσονήσου», Μικρασιατικά Χρονικά 9 (1961), σελ. 211-226. Βλ. επίσης Γεώργιος Αυγερινού Σγουρίδης, Η Πέραμος της Κυζίκου. Ιστορία-Λαογραφία-Χρονικά-Αναμνήσεις, εκδ. Συλλόγου Περαμίων-Κυζικηνών (Αθήνα 1968). |