1. Αυτό προκύπτει από τον Βίο Μιχαήλ Συγκέλλου, Cunningham, M. (ed.), Life of Michael Synkellos (Belfast Byzantine Texts and Translations 1, Belfast 1991), σελ. 108, όπου αναφέρεται ότι ο Αρτάβασδος εξορίσθηκε στη Μονή της Χώρας μαζί με τη σύζυγό του και τα εννέα παιδιά τους. 2. Θεοφάνης, Χρονογραφία, de Boor, C. (ed.), Theophanis Chronographia (Leipzig 1883), σελ. 418.2-4. 3. Hollingsworth, P.A., “Artabasdos”, στο The Oxford Dictionary of Byzantium 1 (New York – Oxford 1991), σελ. 192. 4. Schneider, A.M. – Karnapp, W., Die Stadtmauer von Iznik (Nicaea) (Berlin 1938), σελ. 49. 5. Ο Speck, P., Artavasdos, der rechtgläubige Vorkämpfer der göttlichen Lehren. Untersuchungen zur Revolte des Artavasdos und ihrer Darstellung in der byzantinischen Historiographie (Ποικίλα Βυζαντινά 2, Bonn 1981), ακολουθεί τον πατριάρχη Νικηφόρο, ο οποίος τοποθετεί την έναρξη της εξέγερσης του Αρταβάσδου αμέσως μετά το θάνατο του Λέοντος Γ΄ (Ιούνιος 741), ενώ ο Θεοφάνης έναν χρόνο αργότερα (Ιούνιος 742). O Speck θεωρεί ότι η χρονολόγηση του Θεοφάνους προέρχεται από παρερμηνεία κάποιας προβληματικής πηγής. 6. Θεοφάνης, Χρονογραφία, de Boor, C. (ed.), Theophanis Chronographia (Leipzig 1883), 415.21-22: «ὁ δὲ Ἀρτάυασδος κατὰ πᾶσαν τὴν πόλιν τὰς ἱερὰς εἰκόνας ἀνεστήλωσεν». Ο Speck, P., Artavasdos, der rechtgläubige Vorkämpfer der göttlichen Lehren. Untersuchungen zur Revolte des Artavasdos und ihrer Darstellung in der byzantinischen Historiographie (Ποικίλα Βυζαντινά 2, Bonn 1981), υποστηρίζει ότι στην πραγματικότητα ο Αρτάβασδος δεν πήρε ποτέ θέση υπέρ της λατρείας των εικόνων και παρέμεινε πιστός στον αυτοκράτορα και πεθερό του Λέοντα Γ΄ Ίσαυρο. 7. Hollingsworth, P.A., “Artabasdos”, στο The Oxford Dictionary of Byzantium 1 (New York – Oxford 1991), σελ. 192. 8. Ο Νικηφόρος Πατριάρχης, Ιστορία Σύντομος, Mango, C. (ed.), Nikephoros, Patriarch of Constantinople, Short History (Corpus Fontium Historiae Byzantinae 13, Washington 1990), 66.23-29, αναφέρει ότι η τύφλωση του Αρταβάσδου και των γιων του δεν έλαβε χώρα αμέσως, αλλά μετά την αποκάλυψη των στασιαστικών προθέσεων του Σισιννίου, στρατηγού των Θρακησίων, δηλαδή 40 ημέρες μετά την επικράτηση του Κωνσταντίνου Ε΄. |