Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Εφέσου Μητρόπολις (Βυζάντιο)

Συγγραφή : ΙΒΕ , Ράγια Έφη (10/11/2003)

Για παραπομπή: ΙΒΕ , Ράγια Έφη, «Εφέσου Μητρόπολις (Βυζάντιο)», 2003,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=4384>

Εφέσου Μητρόπολις (Βυζάντιο) (23/6/2008 v.1) Metropolis of Ephesos (Byzantium) (16/7/2010 v.1) 

Παραθέματα

 
1. Η έκκληση του κλήρου της εκκλησίας Εφέσου και των επισκόπων Ασίας για τη χειροτονία νέου μητροπολίτη (έτος 401)

Τούτων ούτω χρονοτριβούντων, αποθνήσκει ο Αντωνίνος, μεθ’ ου είχεν ο Ευσέβιος την δίκην. Αύθις ψήφισμα έρχεται από Ασίας, τούτο μεν του κλήρου της Εκκλησίας των Εφεσίων, τούτο δε των επισκόπων, προς τον Ιωάννην, αξίωσιν μεθ’ όρκου φρικτού περιέχον· επειδή εν τοις έμπροσθεν χρόνοις φύρδην οι τε θεσμοί και ημείς εποιμάνθημεν, αξιούμεν σου την τιμιότητα κατελθούσαν τύπον επιθείναι θεόπεμπτον τη Εφεσίων Εκκλησία εκ μακρών των χρόνων καταπονηθείση, τούτο μεν υπό των τα Αρείου φρονούντων, τούτο δε υπό των τα ημέτερα μετά πλεονεξίας και φιλαυτίας αυχούντων· επειδή μάλιστα πολλοί οι εφεδρεύοντες, ως λύκοι βαρείς, διά χρημάτων αρπάσαι τον θρόνον επειγόμενοι. Ο δε Ιωάννης, εν τοσαύτη σώματος ανωμαλία και χειμερίας ώρας, ουδέν προ οφθαλμών θέμενος λυπηρόν, επί καταστάσει μάλιστα νενοσηκότων πραγμάτων όλης της Ασιανής διοικήσεως δι’ απειρίαν ή ερημίαν ποιμένων, τονωθείς τη προθυμία, εμβάς εις πλοίον, απαίρει της πόλεως.

«Διάλογος ιστορικός Παλλαδίου επισκόπου Ελενουπόλεως γενόμενος προς Θεόδωρον, διάκονον Ρώμης», στο Migne, J. P. (ed.), Patrologiae cursus completus, Series Greca 47 (Paris 1857-1866), στήλ. 50 κ.ε.

2. Η απόδοση πατριαρχικών δικαίων στην Έφεσο από τον Τιμόθεο Αίλουρο (έτος 475)

Ο αυτός φησί τον Τιμόθεον εξορμήσαντα της βασιλίδος, την Εφεσίων καταλαβείν, ενθρονίσαι τε τον Παύλον αρχιερέα τη Εφεσίων· ος ήδη κεχειροτόνητο μεν ανά την αρχαιοτέρα συνήθειαν υπό των της επαρχίας επισκόπων, εκπεπτώκει δε του θρόνου. Αποδίδωσι δε τη Εφεσίων και το πατριαρχικόν δίκαιον, όπερ αυτήν αφείλεν η εν Καλχηδόνι σύνοδος, ως μοι λέλεκται.

«Ευαγρίου Σχολαστικού επιφανέως και από επάρχων Εκκλησιαστικής Ιστορίας τόμοι στ'», στο Migne, J. P. (ed.), Patrologiae cursus completus, Series Greca 86/2 (Paris 1857-1866), στήλ. 2608-2609.

3. Μηνολόγιο του αυτοκράτορα Βασιλείου Β'. Η «αγία σκόνη» από τον τάφο του Ιωάννη του Θεολόγου

Ο φιλάνθρωπος και πανάγαθος Θεός ημών, ου μόνον τους υπέρ αυτόν αγωνισαμένους αγίους αυτού μαθητάς και αποστόλους, προφήτας τε και μάρτυρας, και πάντας τους ευαρεστήσαντας αυτώ, βασιλείας ουρανών, και των αιωνίων ηξίωσεν αγαθών· αλλά και τους τόπους, εν οις ήδη έτριψαν, ή ετάφησαν, πλήρεις χαρίτων αποδείξας, πολλοίς ελάμπρυνε θαύμασι. Και γαρ ο τάφος, εν ω ο μέγας Απόστολος και ευαγγελιστής Ιωάννης μέλλων μετατεθήναι ετάφη, κόνιν αγίαν, ην οι εγχώριοι Μάννα προσαγορεύουσιν, επινεύσει Πνεύματος αγίου, κατά την ογδόην ημέραν του Μαΐου μηνός ετησίως εξαίφνης αναβρύει και αναδίδωσιν· ήν οι προσερχόμενοι λαμβάνοντες, χρώνται αυτή εις παντοίων παθών απολύτρωσιν, εις θεραπείαν ψυχών, εις ρώσιν σωμάτων, Θεόν δοξολογούντες, και τον αυτού θεράποντα Θεολόγον γεραίροντες.

“Menologii Graecorum pars tertia, a mense martio ad augustum”, στο Migne, J. P. (ed.), Patrologiae cursus completus, Series Greca 117 (Paris 1857-1866), στήλ. 441C-D.

4 . Η βυζαντινή παράδοση για τη μεταφορά του λίθου στην Έφεσο (12ος αιώνας)

Όστις δε ο λίθος ούτος και όθεν εις Εφεσίων ήλθε την γην, ο λόγος εξής διηγήσεται. Τέλος ήδη το κατά τον σταυρόν είχε τω σωτήρι μυστήριον, και παραλαβούσα τούτον η μήτηρ ανέκλινέ τε ύπτιον, ως νόμος, επί του λίθου τούδε και επιπεσούσα βύθιον ανώμωξεν οποία εικός, μυρομένης δε τα δάκρυα τω λίθω πελάζοντα έτι και νυν αναπόνιπτα μένουσι, πράγμα τεράστιον οίον. Τούτον δη τον λίθον η εκ Μαγδαλά φασίν αναλαβούσα Μαρία έπλει Ρώμης ευθύ εφ ω καίσαρι ες όψιν ελθούσα Τιβερίω Πιλάτου και Ιουδαίων των αδίκων Ιησού κατερεί φονευτών. Αλλά τύχη τινί ες των Εφεσίων λιμένα κατάρασα αυτόν μεν ενταύθα έλιπεν, η δε εκείθεν αφείσα επί Ρώμην ανήγετο. Εξ εκείνου δ’ άχρι και νυν ο λίθος ενταύθα διετέλεσεν ων. Αχθέντα τοίνυν ες την Δαμάλεως περαίαν πομπή τούτον εκ Βυζαντίου διαδέχεται λαμπρά. Επλήρου δε ταύτην το Ρωμαίων τε γερούσιον άπαν και όσον εν ιεροπόλοις και εν μονασταίς ην, Λουκά του τηνικάδε την εκκλησίαν ιθύνοντος και βασιλέως τέλους εκατέρου προαρχόντων. Βασιλεύς μέντοι και τον ώμον επέσχε τω λίθω, επεί τα γε τοσαύτα και υπέρ ως χρη εμετριοφρόνει και ηγάπα δουλοπρεπέστερον αυτοίς προσαγόμενος.

Κίνναμος, Ioannis Cinnami, Epitome rerum ab Ioanne et Alexio Comnenis Gestarum, ed. A. Meineke (CSHB, Bonn 1836), σελ. 277.9-278.5.

5. Η επίδοση της μητρόπολης Πυργίου στη μητρόπολη Εφέσου (έτος 1368)

Αρτίως δε πέμποντος ήδη τινάς των εαυτού εις την ιδίαν εκκλησίαν και μετ’ ολίγον μέλλοντος απελεύσεσθαι και αυτού, θεού διδόντος, έτι συνδιασκεψαμένη η μετριότης ημών τη περί αυτήν ομηγύρει των ιερωτάτων αρχιερέων, του Καισαρείας, του Ηρακλείας, του Κυζίκου, του Χαλκηδόνος, του Βιζύης και του Βρύσεως, δέδωκε μεν τω ιερωτάτω τούτω μητροπολίτη Εφέσου την τοιαύτην αγιωτάτην μητρόπολιν Πυργίου κατ’ επίδοσιν. Επί πλέον δε προνοουμένη των ευρισκομένων εκεί ψυχών και της εις το μέλλον αυτών ασφαλείας φροντίζουσα τάττει και αποφαίνεται, ως αν και πας ο μετ’ αυτόν μητροπολίτης Εφέσου κατέχει ταύτην επιδόσεως λόγω, ουχ ως ιδίαν επισκοπήν, αλλ’ ως μητρόπολιν, ηνωμένην δε είναι τη της Εφέσου μητροπόλει και υφ’ ενί ποιμένι αμφοτέρας ποιμαίνεσθαι. Ότι δε πλησίον αλλήλαις εισίν αύται και ότι πάντοτε ο μέλλων ευρίσκεσθαι μητροπολίτης Εφέσου κατά πολύ κρίττων έσται του εις τον Πυργίον μέλλοντος ευρίσκεσθαι, άτε δη της μητροπόλεως ταύτης πάσης της Ασίας προκαθεζομένης και θρόνον εχούσης υψηλόν τε και μέγαν, και διά τούτο δόκιμον εν άπασιν άνδρα μελλούσης της θείας συνόδου χειροτονείν εν αυτή, άλλως τε και της εκκλησίας Εφέσου προνοουμένη, ως αν έχη και μερικήν κυβέρνησιν και προμήθειαν, επειδή τα εαυτής απεκείρατο πάντα, υπό των βαρβάρων αλωθείσα, και ουκ έχει παρέχειν τα αναγκαία τω αρχιερεί αυτής.

Acta et diplomata graeca medii aevi sacra et profana I, ed. F. Miklosich – J. Müller (Wien 1860), 498.24-499.9.
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>