Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Όλυμπος Βιθυνίας

Συγγραφή : ΙΒΕ , Γιούργαλη Χ. (28/9/2003)

Για παραπομπή: ΙΒΕ , Γιούργαλη Χ., «Όλυμπος Βιθυνίας», 2003,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=5643>

Όλυμπος Βιθυνίας - δεν έχει ακόμη εκδοθεί Olympos of Bithynia - δεν έχει ακόμη εκδοθεί 

Παραθέματα

 

1. Άφιξη του νεαρού τότε Πέτρου Aτρώας στον Όλυμπο της Bιθυνίας

Διαναστάντος δὲ τοῦ ὁσίου ἀπὸ τοῦ ὕπνου, τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ εὖρεν τὸν μοναχὸν ὃν αὐτῷ ἡ θεομήτωρ ἐχρησμοδότησεν καὶ ἀσπασάμενος αὐτὸν καὶ ἐπὶ πλείστας ἡμέρας συνοδεύσας τὴν πορείαν ποιουμένῳ ἐπὶ τὸ Ὀλύμπιον ὅρος, μηδενὶ τὸ παράπαν τὰ κατ’ αὐτὸν παραθέμενος καῖπερ ὀκτωκαιδέκατον ἔτος τῆς ἡλικίας ἄγων καὶ ἐν αὐτῇ τυγχάνων τῇ ἀκμῇ τῆς νεότητος.

Βίος Πέτρου Ατρώας, La Vie merveilleuse de saint Pierre d’ Atroa, επιμ. V. Laurent, Subsidia Hagiographica 29 (Bruxelles 1956), (BHG 2364) § 4 στ. 10-15.


2. Aναχώρηση του Πέτρου Aτρώας στην τοποθεσία Δέλη στον Όλυμπο της Bιθυνίας

Ἐπὶ πολὺ δὲ ὀχλούμενος ὁ ὅσιος ὑπὸ τῶν ἀσθενῶν καὶ θλιβόμενος, ἀναστὰς ἔρχεται πρὸς τὰ ὄρη τῆς Βιθυνῶν ἐπαρχίας καὶ πρὸς αὐτὴν τοῦ Ὀλύμπου τὴν ὑπώρειαν πλησίον Προύσης ἀνελθὼν ἀντρώδη καὶ λίαν δύσβατον πέλουσαν, Δέλη καλουμένην, ἐν ἐνὶ τῶν αὐτῆς ἡσυχάζει σπηλαίων.

Βίος Πέτρου Ατρώας, La Vie merveilleuse de saint Pierre d’ Atroa, επιμ. V. Laurent, Subsidia Hagiographica 29 (Bruxelles 1956), (BHG 2364) § 20 στ. 1-5.

3. H συμμετοχή των μοναχών του Oλύμπου κατά τον εορτασμό για την αναστήλωση των εικόνων το 843

[...] καὶ γὰρ κατὰ διωρισμένην ἡμέραν τῆς αὐτῶν συνελεύσεως, καθ’ ἣν ἡ τοῦ θεοῦ ἐκκλησία τὴν ἑαυτῆς εὐπρέπειαν ἀμφεβάλλετο, κατίασιν ἐκ τοῦ περιωνύμου ὄρους Ὀλύμπου, Ἄθω τε καὶ τῆς Ἴδης, ἀλλὰ μὴν καὶ τοῦ Κύμινα συμπληρώματος, περιφανῶς τὴν ὀρθοδοξίαν κηρύσσοντες, βασιλικαῖς τε διαμοιβαῖς καὶ σεβασμίοις αἰσίοις ἰκανωθέντες [...]· ὧν ἔκτοτε καὶ μέχρι τῆς δεῦρο οἱ τῆς ὀρθοδοξίας λιμένες Χριστοῦ δυνάμει φρουρούμενοι διατηροῦσιν ἀχείμονες...

Ιωσήφ Γενέσιος, Iosephi Genesii Regum Libri Quattuor, επιμ. A. Lesmüller-Werner – I. Thurn, CFHB 14 (Berlin, New York 1978), σελ. 58 §3 στ. 19-26.

4. Ο πατριάρχης Ευθύμιος έλαβε το μοναχικό σχήμα στον Όλυμπο της Βιθυνίας το 842

(Στο Compendium chronicum του Κωνσταντίνου Μανασσή διασώζεται ένα χωρίο το οποίο πιθανώς ανήκε στα απολεσθέντα φύλλα του κώδικα με τον Βίο του πατριάρχη Ευθυμίου)

ὅς ἐξ ὀνύχων ἁπαλῶν καὶ πρώτης ἡλικίας
ζυγὸν τὸν θεῖον ὑπελθὼν τὸν τοῦ μονήρους βίου
οἴκεσιν ἔσχεν Ὄλυμπον τὸν κατὰ τὴν Μυσίαν,
καὶ χάρισιν ἐξέλαμψε τὸ μέλλον προδηλύσαις. (5397-5400).

Vita Euthymii Patriarchae CP., επιμ. Patricia Karlin-Hayter (Bibliothèque de Byzantion 3, Bruxelles1970), (BHG 651), εισαγωγή, σελ. 30-31.

5. Eπίσκεψη του αυτοκράτορα Λέοντος ΣT΄ (886-912) στον Όλυμπο Bιθυνίας

Φασὶ γὰρ ὅτι Λέων ὁ εὐσεβὴς βασιλεὺς ἐκεῖσε διερχόμενος, τὴν πορείαν ποιούμενος πρὸς τὰς τοῦ Ὀλύμπου ἀκρωρείας αἰτήσεως χάριν τοῦ δοθῆναι αὐτῷ υἱὸν γεννῆσαι διάδοχον τῆς βασιλείας αὐτοῦ, καὶ ὁ τηνικαῦτα ἡγούμενος τῆς μονῆς Πέτρος προέφησεν αὐτῷ γεννῆσαι διάδοχον τῆς βασιλείας αὐτοῦ· καὶ αὐτὸς μέλλει ἐξελθεῖν εἰς τὸν Ὄλυμπον εἰς τὰ τέλη τοῦ βίου αὐτοῦ. τὴν δὲ γραφὴν ὁ πορφυρογέννητος ἰδίᾳν εἶναι Λέοντος τοῦ πατρὸς αὐτοῦ γνωρίσας ἀληθινὴν ἔφησεν εἶναι τὴν πρόρρησιν τοῦ μοναχοῦ. ἀπὸ δὲ ταύτης πρὸς τὰς ἐπορείας τοῦ Ὀλύμπου γίνεται, Ὀλύμπου ἐκείνου οὐ καὶ Μυσίων πρόπαλαι γράφῃ παραδέδωκεν, Μυσῶν τὸ παλαιὸν ἐν τούτῳ οἰκούντων. ἐκ δὲ τούτων ἐπὶ τὰς παραλογὰς καὶ δυσκολίας καὶ ἑλικοειδεῖς καὶ κρημνώδεις ἀναβάσεις μόλις διελθὼν ὁ ἄναξ, ταῖς κέλλαις τῶν ἱερῶν πατέρων καταλαβὼν, οὓς ἰδὼν κατασπασάμενος καὶ τὰς τούτων ψυχωφελεῖς εὐχὰς ἐφόδιον λαβὼν πρὸς τὴν Προῦσαν μετανίσταται, πόλιν ἀνδρὸς τὸ πᾶλαι Βιθυνῶν βασιλεύσαντος, ὃς ἀνδραγαθίας καὶ πολέμων τῶν τηνικάδε βασιλέων ὑπεραρθέντων σύμβολον μνήμης τὴν τοιάνδε πόλιν ἐξειργάσατο [...] ὁ δὲ ἄναξ παρὰ τῶν ἱερῶν πατέρων διδαχθεὶς ἐν τῇ κορυφῇ τοῦ Ὀλύμπου ἀσκητὴν εἶναι σημειοφόρον γέροντα ἐν σπηλαίῳ, πόθῳ τῷ πρὸς αὐτὸν ἐπείγετο. καὶ δὲ θείᾳ ἐκλάμψει ὁ γέρων ἐμφανισθεὶς ὡς τοῦ βασιλέως πρὸς αὐτὸν ἀφικομένου, τῆς κέλλης αὐτοῦ ἀπιὼν, μετάνοιαν δὲ βαλὼν, τὸ εὐλόγησον ἔφησεν. ὁ δὲ βασιλεὺς ἐρωτήσας «τὶς τε ὧν καὶ πόθεν καὶ πῶς καὶ ποῦ παραγίνη;» ἔφησεν τὴν πρόοδον τῆς βασιλείας σου πρὸς μὲ γνοὺς μᾶλλον πρὸς σὲ παραγίνομαι». ὁ δὲ θείαν ἀποστολὴν τὸν γέροντα ὑπονοήσας, τὰς τούτου εὐχὰς ἐφόδιον λαβὼν καὶ τὴν τῆς ζωῆς αὐτοῦ μετάστασιν μαθὼν, πρὸς τὰς κέλλας τῶν ἱερῶν πατέρων ὑπενόστησεν καὶ συνεστιαθεὶς αὐτοῖς τὸ τάχος πρὸς τὴν θάλασσαν κατῆλθεν.

Θεοφάνη Συνεχιστής, Theophanes Continuatus, επιμ. I. Bekker, CSHB (Bonnae 1838), σελ. 464-5.

 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>