Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Σινώπης Επισκοπή

Συγγραφή : ΙΒΕ , Γυφτοπούλου Σοφία (23/10/2003)

Για παραπομπή: ΙΒΕ , Γυφτοπούλου Σοφία, «Σινώπης Επισκοπή», 2003,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=6145>

Σινώπης Επισκοπή (15/12/2009 v.1) Bishopric of Sinope - δεν έχει ακόμη εκδοθεί 

Παραθέματα

 

Οι ναυτικοί ασκούν αγαθοεργία για τη χάρη του αγίου Φωκά που τους προστατεύει

[…] όθεν και νόμος εγένετο ναύταις Φωκάν έχειν συνεστιάτορα. Και επειδή τον νυν ασώματον σύσσιτον είναι και κοινωνόν τραπέζης αμήχανον, μάθετέ πως άρα φιλευσεβής λογισμὸς εσοφίσατο το αδύνατον. Καθ' εκάστην γαρ την ημέραν την των όψων μερίδα προς ισομοιρίαν των εσθιόντων αποκληρούσι τω μάρτυρι. Ταύτην δε τις των διαιτημόνων εξωνούμενος το αργύριον κατατίθεται και τη υστεραία άλλος και άλλοτε έτερος· και ούτος ο κλήρος της αγορασίας περιιών άπαντες δίδωσι καθ’ ημέραν της μερίδος τον ωνητήν. Επειδάν δε όρμος αυτούς υποδέξηται και εις γην αφίκωνται, μερίζεται το αργύριον τοις πεινώσι. Τούτο η μερίς του Φωκά, πενήτων ευεργεσία …

Van de Vorst, Ch., «Saint Phocas», Analecta Bollandiana 30 (1911), σελ. 309.

Σχετικά με τη θέση του επισκόπου Σινώπης στην εκκλησιαστική ιεραρχία

…τοῦ | Ἀναστασίο(υ). | + Θέσις Κυλίτα|ς τὶς συμβίου Ἀναστασίου το(υ) μ(ε)ιζοτ|έρου τοῦ ἐπισκόπου Χερσόνος. ινδ. θ΄.

Bryer, A.A.M – Winfield, D., The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos I (Washington D.C. 1985), σελ. 75


Οι δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο Σινώπης μετά τον εκτοπισμό του περί το 1315.

Μακρός μεν εξ ου χρόνος ου γέγονε τη αγιωτάτη μητροπόλει Σίδης αρχιερεύς[…] επείπερ εύρε τον θεοφιλέστατον επίσκοπον Σινώπης εκτοπισθέντα της λαχούσης αυτόν, ως και ταύτη ενσκήψαντος εκ μακρού και υπερισχύσαντος του δεινού, οικονομία χρησαμένη, ην δη συνήθως και οι προ ημών οικονομούντες ήσαν εν περιστατουμέναις εκκλησίαις, αλλαχή τε και κατ’ αυτήν την αγιωτάτην μητρόπολιν Σίδης, […] ωσαύτως προέτρεψε συνοδικώς η μετριότης ημών τούτω δη τω θεοφιλεστάτω επισκόπω Σινώπης αρχιερατικώς προΐστασθαι και του υπό την αγιωτάτην αρχιεπισκοπήν της Λεοντοπόλεως ευρισκομένου χριστωνύμου λαού, ως των τοιούτων εκκλησιών εν στενότητι και ολιγότητι του χριστιανικού γεγονυιών κρίμασι Θεού, … Οφείλουσι τοίνυν πάντες οι υπό την πνευματικήν επικράτειαν και διοίκησιν των ειρημένων εκκλησιών ευρισκόμενοι Χριστιανοί δέξασθαι τον θεοφιλέστατον επίσκοπον Σινώπης ως αρχιερέα…

Hunger, H. – Kresten, O. – Kislinger, E. – Cupane, C. (επιμ.), Das Register des Patriarchates von Konstantinople, τόμ. I, II (Verlag der Osterreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1995), σελ. 146, 148.


Μετατροπή του ναού του αγίου Φωκά σε μουσουλμανικό τέμενος κατά την β΄ φάση της σελτζουκικής κυριαρχίας (1256 – περ 1325).

Στη Σινώπη, στη γειτονία τα Τούρκικα ήτανε μια εκκλησία Άγιος Φωκάς, την πήρανε οι Τούρκοι και την έκαμαν τζαμί. Μέσα στην εκκλησία ήτανε ο τάφος του αγίου Φωκά· αυτός άγιασε και έβγαινεν ένα φως από τον τάφο κι εσχημάτιζε το πρόσωπο του αγίου Φωκά. Οι Τούρκοι σκέπαζαν το μέρος μ’ ένα μεγάλο πράσινο πανί και πήγαιναν και προσκυνούσαν.

χργφ. αρ. 1141, σελ. 163, Λιουδάκι, M., Σινώπης (1938) = Oικονομίδης, N., «Άγιος Φωκάς ο Σινωπεύς», Aρχείον Πόντου 17 (1952), σελ. 215 και σημ. 7.

 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>