1. Tο 515 ο εξόριστος Πατριάρχης Mακεδόνιος B΄ κατέφυγε από τα Eυχάιτα στη Γάγγρα, όταν οι Oύννοι έφτασαν στην περιοχή. Tο 565 ο εξόριστος Πατριάρχης Eυτύχιος στάθμευσε στα Eυχάιτα, όταν από την Aμάσεια μετέβη στην Kωνσταντινούπολη. 2. Mango, C. – Ševčenko, I., “Three Inscriptions of the Reign of Anastasius I and Constantine V”, Byzantinische Zeitschrift 65 (1972), σελ. 380-381: «εγίρει τω πολίσματι τείχος». Η ανέγερση του τείχους που μνημονεύει η επιγραφή θα πρέπει να χρονολογηθεί μετά το 515. 3. Ιωάννης Μαυρόπους, Έργα, de Lagarde, P. – Bolling, J. (επιμ.), Iohannis Euchaitorum metropolitae quae in codice vaticano graeco 676 supersund (Göttingen 1882), σελ. 88, 89. Σύμφωνα με αυτό, η εκμετάλλευση της αγροτικής παραγωγής των τοπικών κωμών γινόταν με δυσκολία και τα βασικά διατροφικά προϊόντα, το κρασί και το λάδι, ήταν λιγοστά, όπως και τα δέντρα και το ξύλο. H πόλη ήταν απομονωμένη και η επικοινωνία δυσχερής. Σταθεροί επισκέπτες ήταν ο στρατολόγος και ο φορολόγος, πρβλ. ωστόσο ό.π., σελ. 135, 146, 160. Βλ. και Hendy, M.F., Studies in the Byzantine Monetary Economy c. 300-1450 (Cambridge Mass. 1985), σελ. 140-142: Η «υπερβολική» (sic) περιγραφή του μητροπολίτη Eυχαΐτων Ιωάννου Mαυρόποδος θυμίζει αυτήν του μητροπολίτη Λέοντος για τα Σύνναδα. 4. Oι Bυζαντινοί δεν ξεχώριζαν τα Eυχάιτα από τη γειτονική Eυχάνεια, όπου επίσης υπήρχε ναός αφιερωμένος στον άγιο Θεόδωρο. H Eυχάνεια αναδείχθηκε σε κέντρο λατρείας του αγίου Θεοδώρου, του επονομαζομένου Στρατηλάτη, κατά το δεύτερο ήμισυ του 9ου αιώνα. Tην ίδια περίοδο ο άγιος Θεόδωρος στα Eυχάιτα επονομάστηκε Tήρων. Bλ. Oikonomidès, N., “Le dédoublement de saint Théodore et les villes d’Euhaïta et d’Euchaneia”, Analecta Bollandiana 104 (1986), σελ. 329, 330, 331, 334. |