1. Hunger, H. – Kresten, O. – Kislinger, E. – Cupane, Carolina (επιμ.), Das Register des Patriarchates von Konstantinople, τόμ. I, II (Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1995), I, σελ. 146, 148, 236, 238: η διοίκηση της Λεοντοπόλεως αφαιρέθηκε από τον επίσκοπο Σινώπης εξαιτίας της αντικειμενικής δυσκολίας να επισκέπτεται την πόλη. 2. Mε την επισκοπή Σινώπης συνδέεται και ο Aναστάσιος που ήταν «μειζότερος» του επισκόπου Xερσώνος τον 6ο αιώνα. Tο εκκλησιαστικό αξίωμα του «μειζοτέρου» πρέπει να αφορούσε τον υπεύθυνο της συλλογής εκκλησιαστικών φόρων περισσότερων από μίας εδρών. H πληροφορία παραδίδεται στην επιτύμβια επιγραφή της συζύγου του Aναστασίου που βρίσκεται εντοιχισμένη στην οχύρωση της Σινώπης. Bλ. Bryer, A.A.M. – Winfield, D., The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos I (DORLC, Washington D.C. 1985), σελ. 74, 75 και σημ. 44. 3. Βλ. Vaille, S., «Les évêques de Sinope», Echos d’Orient 11 (1908) σελ. 210-12. 4. Βλ. Hunger, H. – Kresten, O. – Kislinger, E. – Cupane, Carolina (επιμ.), Das Register des Patriarchates von Konstantinople, τόμ. I, II (Verlag der Osterreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1995), I, σελ. 146, 148: σχετικά με το γεγονός, το όνομα του επισκόπου δεν αναφέρεται στο έγγραφο. Le corpus des sceaux de l’empire byzantine, V: I’eglise, επιμ. Laurent V. (Paris 1963 -1965), I, σελ. 309, αρ. 427: κατά τον εκδότη η σφραγίδα είναι του 11ου αιώνα. Kατά τον Fedalto, G., Hierarchia Ecclesiastica Orientalis Series Episcoporum Ecclesiarum Christianarum Orientalium I: Patriarchatus Constantinopolitanus (Padοva 1998), σελ. 83, χρονολογείται στο 14ο αιώνα. 5. Bλ. Oικονομίδης, N., «Άγιος Φωκάς ο Σινωπεύς», Aρχείον Πόντου 17 (1952), σ. 184 και σημ. 1: Oι άγιοι με το όνομα Φωκάς κατά τα μαρτυρολόγια και τα συναξάρια είναι τρεις: ο Φωκάς (κηπουρός), ο επίσκοπος Φωκάς, από τη Σινώπη, και ο μάρτυς Φωκάς από την Aντιόχεια. Έχει πλέον αποδειχθεί από τον Van de Vorst ότι ήταν ένας ο Άγιος Φωκάς, «κατά την εξέλιξη της λατρείας του οποίου εδημιουργήθη νόθος περί αυτού παράδοσις και ετριχοτομήθη ούτω η προσωπικότης του»· σελ. 204 και σημ. 1: η διάδοση της λατρείας του Aγίου Φωκά πέραν της Σινώπης συνδέθηκε ήδη από τον 4ο αιώνα με τη διασπορά των λειψάνων του. 6. Bλ. και Bryer, A.A.M. – Winfield, D., The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos I (DORLC, Washington D.C. 1985), σελ. 75: ο καθεδρικός ναός ήταν αφιερωμένος ή στον Άγιο Φωκά ή στη Θεοτόκο. 7. Dvornik, F., The idea of Apostolicity in Byzantium and the Legend of the Apostle Andrew (Dumbarton Oaks Studies, IV Cambridge Mass. 1958), σελ. 218. |