1. Θεωρείται πιθανό ότι ο προσανατολισμός αυτός υπαγορεύτηκε από τον ίδιο το Μάρκο Αυρήλιο. Ο γηραιός αυτοκράτορας, αν και άνθρωπος με μεγάλη μόρφωση ο ίδιος, έχοντας περάσει μεγάλο μέρος της ζωής του στα πολεμικά μέτωπα, θεώρησε πρώτης προτεραιότητας για το γιο και διάδοχό του τη στρατιωτική εκπαίδευση. 2. Ο Κόμμοδος συνόδευε από πολύ νεαρή ηλικία τον πατέρα του στις στρατιωτικές του επιχειρήσεις. 3. Κάποιοι μάλιστα υποστήριξαν ότι ο ίδιος ο Κόμμοδος δηλητηρίασε τον πατέρα του με στόχο την ανάρρησή του στην εξουσία. Η άποψη αυτή δεν πρέπει να βρήκε ιδιαίτερη απήχηση, ο Δίων όμως φαίνεται να την υποστηρίζει. Βλ. σχετικά Δίων Κ. 71.33.42. 4. Η Λουσίλλα, πρώην σύζυγος του Λεύκιου Βήρου, ήταν ήδη αυγούστα όταν ο Κόμμοδος ανέλαβε την εξουσία και σύζυγος του T. Claudius Pompeianus, στρατιωτικού συμβούλου του Μάρκου Αυρήλιου. Επιπλέον ο Bruttius Praesens, πεθερός του Κόμμοδου, και ο Vitrasius Pollio, συγγενής εξ αγχιστείας, ήταν μεταξύ των προσώπων που ασκούσαν άμεση επιρροή στον αυτοκράτορα. Τέλος, ο στενός φίλος του Κόμμοδου Aufidius Victorinus ήταν έπαρχος Ρώμης. 5. Οι κυριότερες πηγές που αναφέρονται στην αρχή του Κομμόδου είναι οι εξής: Δίων Κ. 71-73· Ηρωδιαν. Ιστ. 1-2· Scriptores Historiae Augustae, Marcus Aurelius, Antoninus, Commodus. 6. O αυτοκράτορας κατηγορούσε συχνά για συνωμοσία ευυπόληπτους πολίτες, αποσκοπώντας να αποσπάσει την περιουσία τους. 7. Ανάμεσα στους ευνοούμενους του Κόμμοδου αναφέρονται οι Ulpius Marcellus (o επονομαζόμενος και Γερμανικός, νικητής στους πολέμους με τη Βρετανία), Tarutienus Paternus (ενεπλάκη στη συνωμοσία εναντίον του αυτοκράτορα που οργάνωσε η Λουσίλλα το 182 και σκοτώθηκε έπειτα από λίγο), Tigidius Perennis (ήταν ουσιαστικά υπεύθυνος για τη διακυβέρνηση της αυτοκρατορίας από το 182 έως το 185), M. Aurelius Cleander, Marcia, Eclectus και Q. Aemilius Laetus. 8. Μετονόμασε τη Ρώμη σε Colonia Lucia Anna Commodiana. 9. Βλ. σχετικά Vermeule, C.C., “Commodus, Caracalla and the Tetrarchs: Roman Emperors as Hercules”, στο Hockmann, U. – Krug, A., Festschrift für Frank Brommer (Mainz 1977), σελ. 289-294. 10. Speidel, M.P., “Commodus the God-Εmperor and the Army”, JRS 83 (1992), σελ. 109-114. 11. Συγκεκριμένα με την Ίσιδα, το Σάραπι, το Μίθρα και το Δολιχηνό Δία. Αναφέρεται επίσης ότι ο Κόμμοδος σχετίστηκε και με τα Ελευσίνια μυστήρια. Βλ. σχετικά Clinton, K., “The Eleusinian Mysteries: Roman Initiates and Benefactors, Second Century B.C. to A.D. 267”, ANRW II.18 (Berlin 1989), σελ. 1.531-1.534. 12. Ξεκινώντας από τον Ιανουάριο, οι μήνες μετονομάστηκαν ως εξής: Lucius, Aelius, Aurelius, Commodus, Augustus, Herculeus, Romanus, Exsuperatorius, Amazonius, Invictus, Felix, Pius. Ο Δίων Κάσσιος αποδίδει την ενέργεια αυτή στη μεγαλομανία του αυτοκράτορα. 13. Ένα πρόσωπο με αξιόλογη δράση στην Ανατολή κατά την περίοδο αυτή ήταν ο L. Fabio Cilo. Διατέλεσε αυτοκρατορικός legatus στη Γαλατία και ίσως και στη Βιθυνία. Αργότερα έγινε διοικητής της Άνω Παννονίας, έπαρχος πόλης στη Ρώμη και δύο φορές ύπατος. 14. Price, S.R.F., Rituals and Power. Roman Imperial Cult in Asia Minor (Cambridge 1984), σελ. 67. 15. Robert, L., Noms Indigenes d’Asie-Mineure Grecoromaine I (Bibliotheque Archeologique et Historique de l’Institut Francais d’Archeologie d’Instanbul XIII, Paris 1963), σελ. 266. 16. Στα χάλκινα νομίσματα της πόλης της περιόδου αυτής απεικονίζεται δεκάστυλος ναός αφιερωμένος στην αυτοκρατορική λατρεία. Βλ. σχετικά BMC, Lycaonia, Isauria, Cilicia, σελ. 192, αρ. 169, και σελ. 191, αρ. 168. 17. IGR III, 1012. Η επιγραφή προέρχεται από τη Λαοδίκεια. 18. BMC, Lycaonia, Isauria, Cilicia, σελ. 191, αρ. 118. 19. Δίων Κ. 72.12.2. 20. Ormerod, H.A. – Robinson, S.G., “Inscriptions from Lycia”, JHS 34 (1914), σελ. 10 κ.ε., αρ. 15. Στην πόλη αυτή βρέθηκαν και επιγραφές που τιμούν τον Κόμμοδο ως αδελφό του Σεπτίμιου Σεβήρου. Βλ. σχετικά Merkelbach, R., “Ephesische Parerga 25: Commodus als Bruder des Septimius Severus”, ZPE 33 (1979), σελ. 189-190. 21. Βλ. σχετικά Pera, R., “Omaggio a Commodo su una moneta di Apamea di Bitinia”, NumAntCl 16 (1987), σελ. 251-264. 22. Επίσης, σε τιμητικό ψήφισμα από τα Δίδυμα αναφέρεται αύξηση των πόλεων επί της διακυβέρνησης του Κόμμοδου, ενώ η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται ως «ευτυχέστατοι καιροί». Πρόκειται πιθανότατα για τυπική έκφραση κολακείας προς το πρόσωπο του αυτοκράτορα. Βλ. σχετικά IGRR III, 582. 23. Δίων Κ. 72.36.4. 24. Blossius Aemilius Draconius, Satisfactio 187-190. 25. Βλ. σχετικά Baldwin, B., “Commodus the good poet and good emperor: explaining the inexplicable”, Gymnasium 97 (1990), σελ. 224-227. 26. Ηρωδιαν. Ιστ. 1.6.1, 2.10.3. 27. Δίων Κ. 72.7.4. 28. Φιλόστρ., Σοφ. 590, 593. 29. Jordanes, Romana 372. 30. Μαλάλ. Ι. 12.372-381. 31. Πρέπει ωστόσο να αναφερθεί ότι και στις περιπτώσεις των θετικών αποτιμήσεων για τον Κόμμοδο είναι δυνατό μερικές φορές να ανιχνευτούν σκοπιμότητες. Οι Μαλάλας και Draconius, για παράδειγμα, είναι θετικά διακείμενοι απέναντι στον αυτοκράτορα εξαιτίας της ευνοϊκής στάσης του προς την Αντιόχεια και την Αφρική αντίστοιχα. 32. Η γενικά αρνητική αυτή εικόνα μετριάζεται κάπως από τις ευνοϊκότερες κρίσεις μερικών μελετητών, οι οποίες όμως αποτελούν εξαίρεση στη συνολική βιβλιογραφία για την αρχή του Κόμμοδου. Βλ. σχετικά Baldwin, B., “Commodus the good poet and good emperor: explaining the inexplicable”, Gymnasium 97 (1990), σελ. 229, σημ. 22. 33. Ο Κόμμοδος είχε μετονομάσει τα στρατιωτικά σώματα σε «Κομμοδιανές». Η επιγραφή του βωμού που βρέθηκε στη Δούρα-Ευρωπό αποδεικνύει ότι οι στρατιώτες χρονολογούσαν με βάση το μηνολόγιο που είχε καθιερώσει ο Κόμμοδος και αποδέχονταν τους τίτλους του αυτοκράτορα ως άλλου Ηρακλή. |